Pytanie w tytule to jedno z pierwszych, które pada w rozmowach o „microcarach”. Najkrótsza odpowiedź jest taka, że musi zdać państwowy egzamin a pojazd, którym może się poruszać, musi być specjalnie przygotowany. O tym będzie poniższy artykuł.
Potwierdzam oficjalnie, że tak, 14 latek może samodzielnie prowadzić pojazd samochodowy po drogach publicznych. Odpowiednie prawo, zgodne z regulacjami europejskimi, obowiązuje w Polsce od 2013 roku. Nasze krajowe przepisy umożliwiały to również wcześniej, jednak skupmy się na tym, co obowiązuje aktualnie.
Wbrew obiegowej opinii, „microcary” to nie są „pojazdy bez prawa jazdy” albo „na dowód osobisty”. Nastolatek, aby prowadzić taki pojazd musi:
Prawo jazdy może odebrać dopiero po urodzinach.
Osobną kwestią jest to, że obligatoryjnie egzamin odbywa się na skuterze (!), siłą rzeczy, również i kursy prowadzone są na skuterach. W tym wypadku kategoria AM stanowi wyjątek, gdyż w przypadku pozostałych kategorii dopuszczone są inne pojazdy, w szczególności dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika, co jest istotne np. dla osób niepełnosprawnych. Tutaj niestety nie ma takiej możliwości, chociaż Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmiany w tym zakresie, już przy najbliższej aktualizacji odpowiednich ustaw. To jednak temat na zupełnie inny artykuł …
Jakie prawa uzyskuje 14 latek uzbrojony w prawo jazdy AM? Może samodzielnie prowadzić motorower (kategoria pojazdu L2e) oraz czterokołowiec lekki (kategoria pojazdu L6e). W tej ostatniej kategorii mieszczą się niewielkie quady oraz właśnie większość mikrocarów. Dla przykładu – wszystkie pojazdy osobowe produkowane przez fabrykę Ligier to właśnie czterokołowce lekkie.
Trzeba podkreślić, że czterokołowce lekkie, mimo, że wyglądają jak zwykłe samochody – takimi jedna nie są. Ta grupa pojazdów ma wiele ograniczeń, najważniejsze to:
Dodatkowo czterokołowców lekkich dotyczą ograniczenia w poruszaniu się, tj. zakaz korzystania z dróg szybkiego ruchu i autostrad. Samochody te są dedykowane do ruchu lokalnego.
Powyższe limity w oczywisty sposób wpływają na konstrukcję – w szczególności sprawiają, że karoseria tych pojazdów w całości wykonana jest z plastiku a samochody budowane są w oparciu o klatkę z profili aluminiowych. Ograniczenie wagi sprawia również, że konstrukcja pojazdu nie pozwala tworzyć stref zgniotu lub wytłumić w pełni wibracji dwucylindrowego (zwykle) silnika wysokoprężnego.
Producentom udaje się jednak wprowadzić wiele zabezpieczeń i udogodnień:
i wiele innych … wszystko po to, aby 14 latek mógł BEZPIECZNIE i samodzielnie prowadzić pojazd samochodowy po publicznej drodze.
PS. Mimo, że opisane przepisy wynikają z prawa europejskiego, to w różnych krajach minimalny wiek uzyskania praw jazdy AM jest odmienny. Np. we Francji i Włoszech, jest to 14 lat, tak jak u nas, ale w Hiszpanii jest to już 15 lat.
Podstawowe źródła prawne:
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=PL
USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110300151
USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19970980602
Pozdrawiam, JK
PS. Przeczytałeś do końca – dziękuję. Poświęć proszę jeszcze chwilę, aby dać znać, czy zgadzasz się z tym co napisałem, czy nie. Najlepiej – w komentarzu.
Kontakt:
882 71 1234
#FreedomToMove
#AutaOd14RokuZycia
#LigierJS50
#MicrocarMGO
#MicrocarDUE
Made for #UltimatePeople , made for You!